torsdag 8 september 2011

Valnötsbröd

Ett underbart bröd som passar utmärkt
till soppor o ratatouille.
Till och med till Findus gulaschsoppa på burk.
Eller snarare, det är då man behöver ett riktigt 
gott bröd till.
Igår var det snabblagat som gällde.
 




















50 g jäst
1 msk smör
1 msk salt
5 dl rågsikt
150 g valnötskärnor
10 dl vetemjöl
5 dl vatten

Värm vattnet till 37 grader o smält smöret i.
Smula ner jästen i en bunke o tillsätt vätskan.
Tillsätt salt, rågmjöl grovt hackade valnötter
o hälften av vetemjölet.
Arbeta degen kraftigt. Tillsätt resten av mjölet.
Arbeta den ca 5 min i maskin eller 10 min för hand.
Jäs degen ca 15 min under duk. Arbeta ner den väl,
så luften går ur o jäs ytterliggare 15 min.
Knåda degen på mjölat bakbord, dela i 3 delar o forma till limpor.
Jäs på bakpapper klädd plåt under duk ca 30 min.
Pensla med mjölk.
Grädda i 250 grader ca 30 min.






















Recept från Britt Sandquist-Bolin´s "Matbröd".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar